Visi
:
Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang

Misi :
Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti

Matlamat :
Sekolah Menengah Kebangsaan Kayu Ara Pasong akan melahirkan pelajar yang cemerlang dalam bidang kurikulum, kokurikulum dan sahsiah.


PENGURUSAN SEKOLAH 2009

MAKLUMAT PENGURUSAN DAN KAKITANGAN

PENGETUA :
EN JUHAIR BIN JUMAAT
PEN KANAN 1 :
PN HJH ZAINURIAH BT HJ AMAN
PK HEM :
EN RAZALI BIN HJ MUSTAMAR

PK KO-KURIKULUM :
EN ISMAIL BIN KETANG
GURU PERPUSTAKAAN DAN MEDIA :
(KOSONG)

GURU KANAN MATA PELAJARAN :

BAHASA :
PN ANDIK RADHIAH BT A AZIZ

SAINS & MATEMATIK :
EN ONG TENG HU

SAINS KEMASYARAKATAN :
EN MOHD FADIR BIN MOHD SALLEH
TEKNIK & VOKASIONAL :
EN ZULNURAINI BIN RAHMAT@ HJ. ZOHDI


MAKLUMAT STAF:

1.GURU : 52 ORANG
2.STAF SOKONGAN : 13 ORANG
3.STAF PEMBERSIHAN : 6 ORANG
4.STAF KESELAMATAN : 3 ORANG

01 Jun 2009

PERATURAN TETAP GURU

KEHADIRAN BERTUGAS

1. Berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/81 yang bertarikh 12 September 1981,menyebut bahawa semua Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, kakitangan sekolah dan para pelajar dikehendaki berada di sekolah sekurang-kurangnya lima minit sebelum sekolah bermula. Bagaimanapun, guru bertugas harian perlu hadir di sekolah kira-kira jam 7.00 pagi.
2. Adalah menjadi tanggungjawab para guru untuk mengamalkan ketepatan masa itu sepanjang waktu bertugas di sekolah, semasa datang dan balik dari sekolah, ketika memasuki bilik darjah untuk mengajar dan masa menjalankan sesuatu kegiatan di luar bilik darjah.
3. Ketepatan masa juga bermakna seseorang guru hendaklah mengikut jadual pengajaran dan tidak dibenarkan meninggalkan kelasnya atau pun kawasan sekolah.
4. Peraturan-peraturan masa dikenakan kepada semua guru, kakitangan dan para pelajar.

KEPATUHAN TUGAS

1. Semua guru dan kakitangan hendaklah mengesahkan dan menandatangani buku kedatangan sebaik sahaja tiba di sekolah dengan mencatatkan nama, masa sampai dan menurunkan tandatangan.
2. Guru dan kakitangan tidak dibenar meninggalkan kawasan sekolah dengan tidak mendapat keizinan Pengetua terlebih dahulu.
3. Mereka yang datang lewat hendaklah berjumpa Pengetua dengan memberi sebab musabab kelewatan ini.
4. Sekiranya tidak dapat menghadirkan diri di sekolah kerana kecemasan atau jatuh sakit dan kemalangan, mereka perlu menghubungi pihak sekolah. Mereka juga dikehendaki mengemukakan sijil sakit kepada Pengetua apabila kembali bertugas semula.
5. Guru-guru tidak dibenarkan meninggalkan bilik darjah semasa mengajar kecuali dengan mendapat kebenaran daripada Pengetua terlebih dahulu.
6. Kehadiran semua guru adalah wajib semasa kegiatan dan upacara rasmi sekolah seperti Hari Sukan Tahunan, Hari Penyampaian Hadiah, Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa Guru untuk mengawasi para pelajar, melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan di samping memberi sumbangan bakti dan bantuan yang diperlukan bagi menjayakan upacara tersebut.
7. Para guru yang ditetapkan untuk mengawasi kegiatan kokurikulum mesti menghadirkan diri. Sebarang kesulitan yang berbangkit disebabkan oleh ketiadaan guru pengawas adalah tanggungjawab guru itu sendiri.

TUGAS

1. Semua guru tertakluk kepada Perintah Am dan Arahan Pentadbiran Kerajaan Persekutuan.
2. Guru hendaklah menunjukkan sikap profesional dan budaya kerja yang bermutu tinggi.
3. Kerja rumah hendaklah diberikan kepada pelajar berdasarkan garis panduan yang diberikan oleh pengetua atau guru kanan. Semua kerja rumah hendaklah diperiksa dengan teliti.
4. Ketua Jabatan atau Guru Kanan Mata Pelajaran diberi kuasa untuk menyemak dan menentukan bahawa buku rampaian, buku kerja dan latihan-latihan lain diperiksa dengan teliti.
5. Pemeriksaan buku tidak boleh dilakukan semasa mengajar di dalam kelas kecuali guru itu mengawasi kerja pelajar di meja pelajar itu sendiri.
6. Guru yang ditugaskan sebagai guru ganti hendaklah mengisi waktu itu dengan pelajaran yang difikirkan perlu dan ini merupakan juga tugas rasmi guru itu. Penga-jaran itu mesti diisikan dengan kerja-kerja yang memberi faedah kepada pelajar.
7. Biasanya guru mempunyai waktu untuk mengajar sebagaimana yang ditetapkan dalam jadual waktu masing-masing. Waktu tidak mengajar, terluang / rehat di sekolah adalah dikira masa bekerja. Pengetua boleh mengarah guru-guru mengguna-kan masa itu menggantikan guru yang tidak hadir.
8. Mereka perlu membuat persediaan seperti membaca buku tambahan, menulis buku ringkasan mengajar, menyediakan alat bantuan mengajar dan memeriksa buku latihan pelajar.
9. Mereka juga boleh mengadakan pertemuan dengan pelajar-pelajar yang bermasalah. Mereka juga boleh melaksanakan aktiviti-aktiviti kokurikulum dan lain-lain tugas yang difikirkan perlu atau diarahkan oleh pihak sekolah.

BUKU RINGKASAN PENGAJAR

1. Kementerian Pelajaran boleh menetapkan peraturan mengenai pengisian Buku Rekod Mengajar. Peraturan ini hendaklah dipatuhi dan dilaksanakan dengan sepenuhnya.
2. Dalam Buku Rekod Mengajar itu mesti mengandungi salinan jadual waktu persendirian termasuk analisisnya, salinan sukatan pelajaran, salinan kertas soalan peperiksaan dan keputusan peperiksaan bagi tiap-tiap kelas yang diajar oleh guru itu.
3. Pada tiap-tiap hujung minggu, Buku Rekod Mengajar yang telah siap diisi untuk minggu berikutnya hendaklah diserahkan kepada Pengetua. Buku Rekod Mengajar adalah menjadi hak milik sekolah dan perlu diserahkan ke pejabat apabila guru itu bertukar, bercuti panjang dan juga pada akhir tahun sekiranya Pengetua memerlukan agar dia berbuat demikian.

PERHUBUNGAN GURU DENGAN PELAJAR

1. Guru mesti mempunyai hubungan mesra dengan semua pelajar dan sentiasa bermuka manis. Mereka perlu memahami masalah pelajar
2. Disiplin pelajar adalah menjadi tanggungjawab semua guru. Tindakan segera perlulah diambil terhadap sebarang pelanggaran disiplin yang dilakukan oleh pelajar. Kes-kes pelanggaran disiplin yang serius hendaklah dilaporkan kepada pengetua atau guru disiplin.
3. Tiap-tiap guru adalah bertanggungjawab untuk memelihara dan mengekalkan disiplin. Kesalahan yang berat sahaja hendaklah dilaporkan kepada Pengetua untuk mendapat keputusan bagi pelaksanaan yang berkesan.
4. Perkara-perkara tatatertib yang dianggap adalah seperti menganggotai pertubuhan haram, membawa senjata merbahaya dengan tujuan jahat, memukul guru, mengancam keselamatan orang lain serta melanggar peraturan sekolah. Pelajar juga dilarang menulis kepada akhbar tanpa memberitahu pihak sekolah, merosakkan harta benda sendiri, guru, pelajar dan sekolah, mencuri, menghisap rokok dan mengambil dadah, berjudi, meminum minuman keras dalam kawasan sekolah, membantah hukuman guru, bersifat bongkak dan menghina guru atau pengetua.
5. Guru yang mengajar dalam kelas hendaklah mengawal disiplin pelajar-pelajarnya.
6. Para guru hendaklah menunjukkan teladan, sikap dan perwatakan yang sesuai untuk dihormati dan dipandang tinggi oleh pelajar.
7. Jika terdapat pelajarnya yang sakit atau ditimpa kemalangan, guru tersebut hendaklah melaporkannya kepada guru bertugas harian atau Penolong Kanan dengan segera.

PAKAIAN

1. Guru hendaklah kelihatan kemas dengan memakai pakaian yang sesuai semasa sekolah.
2. Mereka tidak dibenarkan memakai selipar dan Baju T walaupun pada waktu petang semasa berada di sekolah.
3. Pakaian formal mesti dipakai semasa upacara rasmi sekolah.

KENYATAAN

1. Guru adalah dilarang daripada membuat kenyataan akhbar walaupun bertindak atas nama Pengetua atau pihak sekolah.

SURAT

1. Semua surat rasmi yang hendak dihantar keluar dari sekolah sama ada dari guru atau dari persatuan dan kelas hendaklah dikirim melalui Pengetua.

LAWATAN

1. Sebarang lawatan yang dilakukan oleh persatuan dan kelas hendaklah terlebih dahulu mendapat kebenaran daripada Pengetua atau Pejabat Pelajaran Daerah.
2. Untuk lawatan ke luar negari, borang permohonan hendaklah dihantar ke Pejabat Pelajaran Daerah melalui Pengetua. Surat itu mesti dikirim sekurang-kurangnya lima minggu sebelum lawatan dilakukan.

KUTIPAN WANG

1. Guru Penasihat yang dilantik untuk mengawas perjalanan persatuan dan kelab perlu mengawasi hal ini.
2. Mereka perlu menentukan bahawa wang yang dipungut itu tidak disalahguna-kan oleh persatuan dan kelab. Pembukaan akaun bank adalah perlu jika wang yang berkenaan itu dianggap besar jumlahnya.

0 ulasan: